„Când auzi gratuit să fugi cât te țin picioarele” spune un cunoscut economist român. Firmele de telefonie mobilă oferă așa zisele telefoane gratuite în baza unor contracte dezavantajoase pentru utilizator. În România contractele de servicii de comunicaţii electronice (telefonie, internet sau televiziune) se încheie pentru o perioadă minimă care nu poate depăşi doi ani. Utilizatorii pot rezilia contractul fără plata unor penalităţi de reziliere anticipată numai după expirarea perioadei minime contractuale.
Cele mai recente date ANCOM arată că, la data de 31.12.2013, în România existau 8,6 milioane de conexiuni la servicii de acces la internet în bandă largă pe bază de abonament (dintre care 3,8 milioane erau conexiuni de acces la internet la puncte fixe, iar 4,8 milioane reprezentau conexiuni de acces la internet la puncte mobile), 9,6 milioane de abonaţi la servicii de telefonie (dintre care 4 milioane reprezentau abonaţi la servicii de telefonie fixă, iar 5,6 milioane erau abonaţi la servicii de telefonie mobilă) şi, respectiv, 6,4 milioane de abonaţi la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost.
Utilizatorii pot sesiza ANCOM în situaţiile în care contractul de servicii telecom nu conţine nicio precizare referitoare la durata sau la durata iniţială a acestuia, menţionează o perioadă minimă contractuală mai mare de 24 de luni sau în situaţiile în care nu li s-a oferit posibilitatea de a încheia un contract cu o durată iniţială de cel mult 12 luni, urmând paşii din secţiunea Sesizează ANCOM.