Sistemul de operare Android ar fi fost o soluție de continuitate pentru tabletele HP dacă factorii de decizie din interiorul companiei își evaluau mai bine posibilitățile tehnologice și financiare. La scurt timp de la apariția ofertei pentru tableturile HP TouchPad, mai mulți pasionați de tehnologie s-au gândit dacă nu este cumva posibil să instaleze Android în locul mai vechiului WebOS.
Tableta HP TouchPad este similară din punct de vedere hardware cu telefonul HTC EVO 3D, ce rulează Android, însă instalarea unui nou sistem de operare nu este așa simplă precum pare la prima vedere. În prima parte de inițializare a sistemului de operare, după sigla HP, pe ecran se poate vedea logo-ul Quic ce aparține Qualcomm Innovation Center.
Modul de instalare al sistemului de operare nu este clar dar la final versiunea Androd 2.2.1 (Froyo) rulează fără probleme pe hardware-ul HP.
HP a pierdut sume importante din această aventură numită TouchPad. Conform celor de la iSuppli, costul de producție pentru o tabletă cu 16GB memorie este de 298 de dolari. În momentul de față, HP își lichidează stocurile cerând numai 99 de dolari pentru modelul cu 16GB și 149 de dolari pentru cel cu 32GB memorie flash.
Inițial prețul stabilit pentru acestea era de 399 dolari. Ofertele pot fi găsite pe paginile marilor magazine virtuale din America de Nord, Best Buy Canada și Future Shop fiind primele ce s-au grăbit să-și atragă clienții cu prețuri de nerefuzat.
Deciziile managerilor ce au condus această divizie au fost total neinspirate. Adoptarea unui sistem de operare ce nu beneficiază de un întreg ecosistem și atitudinea elitistă afișată în condițiile în care compania pe care o conduceau nu deține tehnologia necesară unei competiții acerbe, au dus la un eșec sigur.
Din start HP a vrut să concureze iPad, însă mașina de marketing a acestora nu poate înțelege motivațiile unui public ce dorește să cumpere prestanță socială și nu tehnologie. Cumpărătorul unui iPad, nu știe nimic despre tableta lui fabricată de chinezi, decizia de cumpărare fiind fundamentată de alte motivații interioare. De altfel cumpărătorul de iPad nu își cumpără tableta pentru el ci pentru “prieteni și dușmani”. Apple nu asociază niciodată iPad cu termenul de tabletă, Steve Jobs nu vinde tablete, el vinde iPad iar clienții vor un iPad, nu o tabletă oarecare dintr-un pluton ce oferă un hardware destul de similar.
Restructurarea diviziei (PSG – Personal Systems Group) din cadrul HP, inclusiv evaluarea posibilității de a desprinde această divizie într-o companie separată nu înseamnă în mod obligatoriu moartea tabletelor HP. Este greu de crezut că HP va renunța la o piață ce poate absorbi 250 de milioane de exemplare anual (începând cu 2017), conform celor de la In-Stat, și nu va încerca să prindă o mică parte din aceasta.
Repoziționarea companiei și alegerea unui sistem de operare susținut de un număr mare de utilizatori, cum este Android, ar putea fi gura de oxigen necesară acestei divizii.