Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații atrage atenția utilizatorilor care dețin sau achiziționează servicii de telefonie și internet în cadrul unor oferte prezentate ca având beneficii „nelimitate” că operatorii telecom pot impune limite de utilizare a minutelor, SMS-urilor sau datelor prevăzute în oferte, depășirea acestora putând conduce la restricționarea accesului la serviciile respective sau chiar la costuri suplimentare.
Este bine ca utilizatorii să știe că ofertele operatorilor telecom promovate ca având beneficii „nelimitate” conțin, adesea, restricții sau condiții de utilizare, cu scopul de a preveni fraudele sau utilizarea abuzivă a serviciilor de voce sau date comercializate de furnizori. Operatorii sunt obligați să includă informații despre eventualele restricții aplicabile în contractele încheiate cu utilizatorii finali, atât în cazul abonamentelor, cât și în cazul cartelelor preplătite.
De exemplu, pentru a reduce riscul fraudelor, operatorii pot restricționa sau întrerupe accesul la serviciul de telefonie în cazul utilizatorilor care depășesc un consum lunar considerat ca fiind rezonabil, detaliat contractual prin anumite praguri (de exemplu, apeluri lunare de peste 5.000 de minute). De asemenea, operatorii pot limita beneficiile contractuale în situațiile în care traficul lunar de voce efectuat în afara rețelei are valori mult mai mari față de traficul de voce primit din afara rețelei, sau pot reduce vitezele de transfer al datelor după consumarea unei anumite cantități de trafic de date (de exemplu, 5 GB).
În plus, pentru a evita utilizarea abuzivă, operatorii pot specifica în contract faptul că serviciile oferite nu pot fi folosite decât pentru nevoile proprii ale utilizatorilor și nu pentru testarea de echipamente, recomercializarea serviciului către terți ori folosirea unor sisteme automate pentru expedierea de SMS-uri în masă, efectuarea de apeluri sau transferul de date cu scopul obținerii de profit în cadrul unei activități comerciale.
În situațiile în care utilizatorii nu respectă condițiile contractuale, furnizorii pot suspenda sau restricționa serviciile oferite, de exemplu prin blocarea inițierii apelurilor până la finalul lunii de facturare (cu excepția apelurilor de urgență), pot rezilia unilateral contractele în vigoare sau pot aplica penalități ori solicita despăgubiri din partea clienților.
ANCOM îi sfătuiește pe utilizatori să parcurgă cu atenție condițiile contractuale la achiziționarea unor servicii de telefonie și internet cu beneficii nelimitate, pentru a evita astfel de situații generate de necunoașterea restricțiilor de utilizare. În cazul în care constată că operatorul de la care au achiziționat aceste servicii nu i-a informat în scris cu privire la eventualele restricții aplicabile beneficiilor nelimitate, pot sesiza ANCOM, aici.